Rzemiosło przenikające nasze miejsca pracy w produkcji Yamaha Motor
Tworzenie coraz piękniejszych produktów o coraz wyższej jakości jest głównym celem w zakładów produkcyjnych Yamaha Motor. Podobnie jak poszukiwanie ulepszeń i nowych rozwiązań. Cenimy naszą kulturę pracy, która łączy tradycję z innowacjami i widzimy, że doświadczenie oraz umiejętności zdobywane w wyniku ciężkiej pracy są przekazywane następnemu pokoleniu. U podstaw tego wszystkiego leży oddanie pracowników naszych fabryk. Nasze podejście może się wydać nielogiczne i staroświeckie, ale jest ono unikatowe i to właśnie ono pozwala nam zmierzać do perfekcji. Przywiązujemy bardzo dużo uwagi do każdego etapu procesu produkcyjnego, starając się maksymalnie go usprawnić. To pozwala naszym pracownikom budować dumę i poczucie wysokiej specjalizacji. A przecież dostarczanie naszym klientom możliwie jak najlepszego produktu jest podstawą wszystkiego, co robimy.
Uwidocznienie naszego rzemiosła
„Nasze zakłady produkcyjne Monozukuri bazują na poszukiwaniu metod produkcji głęboko zakorzenionych w logice” - wyjaśnia dyrektor zarządzający jedną z fabryk motocykli Yamaha. „Ale jednocześnie - i może się to wydawać nieco sprzeczne - mamy wartościową tradycję podejmowania nielogicznych dodatkowych kroków, które pozwalają się wyróżnić naszym produktom, nadają im wartości dodanej. Dzięki czemu są unikatowe, typowe dla Yamahy. Innymi słowy, ta metoda jest wyrazem kunsztu występującego w zakładach produkcyjnych całej grupy Yamaha Motor ”.
Wszystko zaczęło się, w momencie gdy pewnego dnia dyrektor tej fabryki otrzymał prośbę od swoich zwierzchników: „Chcemy, aby nasi klienci mogli zobaczyć i docenić te dodatkowe wartości, jakimi się kierujemy podczas wytwarzania produktów w naszych zakładach Monozukuri”. Powodem tej prośby było to, że różne innowacje wprowadzone w Monozukuri, które dla przeciętnego klienta mogłyby się okazać bardzo inspirujące, przez pracowników były uważane za coś oczywistego, „oczekiwanego od profesjonalisty”. Z tego powodu duma rozpierająca pracowników i ich duch oraz urządzenie miejsc pracy nie były pokazywane na zewnątrz, a ograniczały się do kręgów załogi Monozokuri.
„Dla marki Yamaha wyjątkowe umiejętności i zaangażowanie pracowników z poszczególnych zakładów są ważnym atutem. Myślę, że kierownictwo to zrozumiało i postanowiono wykorzystać te atuty w celu zwiększenia wartości naszej marki. Jednocześnie - dla nas, pracowników fabryk - jest to świetna okazja, aby uzmysłowić sobie, że nasza wiedza i umiejętności są realnym wkładem w budowę marki Yamaha”- wyjaśnia dyrektor.
Monozukuri- moc idei wprost z fabrycznej hali
Kuźnia: proces obróbki kół zębatych skrzyni biegów.
Tutaj sprawy się skomplikowały. Przedstawiciele różnych fabryk Yamahy z różnych miejsc dostali zadanie, aby zdefiniować, czym jest kunszt rzemiosła Yamaha Motor Crafts, a następnie jak wykorzystać tak ważny argument do promowania marki. Przede wszystkim wraz ze swoimi załogami ustalili, które elementy ogólnie definiują kunszt i rzemiosło, a następnie starali się określić, jak na tym tle wyróżnia się kunszt Yamaha Motor Crafts. Opisali poszczególne zadania i umiejętności, które wyróżniają Yamahę na tle innych producentów. Następnie, po zakończeniu dnia pracy, managerowie poszczególnych fabryk udali się do głównej siedziby Yamaha Motor, aby jeszcze raz przedyskutować ten ważny temat.
Zespół managerów odwiedził również zakłady i fabryki z różnych branż. „Poznając procesy produkcji stosowane w innych dziedzinach szybko zrozumieliśmy, że cechy produktu doceniane przez klientów różnią się znacznie od naszego własnego sposobu postrzegania zalet, czy cech każdego z produktów” - wyznał jeden z członków zespołu. „To było dla nas ogromnie ważne, ponieważ pozwoliło nam pełniej zrozumieć, że nawet pozornie nielogiczne dodatkowe kroki, które podejmujemy, mogą przełożyć się na uzyskanie cech produktu atrakcyjnych dla naszych klientów”. Na przykład zespół przyglądał się procesowi produkcji fortepianów w Yamaha Corporation. „Pracownicy, niczym wytrawni rzemieślnicy spędzali sześć godzin na ręcznym rzeźbieniu drewnianych elementów, które maszynowo można by było wykonać w zaledwie 40 minut. Ale czułem, że unoszący się w powietrzu zapach drewna i dźwięk towarzyszący pracom rzeźbiarskim to coś bezcennego ”. Podobne działania i liczne dyskusje doprowadziły do tego, że rdzeń kunsztu i rzemiosła Yamaha Motor Crafts został zdefiniowany jako „nielogiczne, a jednak trudne do przecenienia dodatkowe kroki” podejmowane w procesie projektowania oraz produkcji. Na tej podstawie powstała marka Yamaha Monozukuri.
Yamaha Motor Craftsmanship - strona internetowa
Czym dokładnie są „nielogiczne, a jednak trudne do przecenienia dodatkowe kroki” podjęte na liniach i w zakładach produkcyjnych Yamaha? Na przykład atelier do ręcznego malowania w fabrycznej lakierni, gdzie w normalnej sytuacji nanoszenie lakieru jest zautomatyzowane i wykonywane przez roboty. Inne przykłady obejmują proces polerowania stosowany do tworzenia pięknego, szczotkowanego wykończenia aluminiowych zbiorników paliwa, obszar produkcji podzielony na komórki, w których pojedynczy pracownik montuje cały silnik dbając o każdy detal, a także innowacyjną metodę wymiarowania form odlewniczych, która zwiększa precyzję odlewów. We wszystkich tych miejscach i procesach wykonywane są nielogiczne, ale trudne do przecenienia dodatkowe kroki wpisane w DNA marki Yamaha. Uruchomiono nową stronę internetową Yamaha Motor Craftsmanship, która może pokazać światu doskonale dopracowane techniki, oczy, ręce i umysły prawdziwych mistrzów pracujących w fabrykach Yamaha. Przedstawiono tu kilka obszarów, w których nielogiczne, a jednak trudne do przecenienia dodatkowe kroki podejmowane przez naszych pracowników pomagają dostarczyć naszym klientom najlepszy możliwy produkt.
Video: rzemiosło w Yamaha Motor
https://www.youtube.com/watch?v=HPanQBcTP2U&feature=emb_logo
Strona internetowa: rzemiosło w Yamaha Motor
https://global.yamaha-motor.com/design_technology/craftsmanship/
Od redakcji
Dopiero co zmontowany model MT-09 trafia do końcowej kontroli jakości. Jestem pewien, że na każdym etapie swojej podróży, wśród pracowników napotkał niezliczonych mistrzów w swojej dziedzinie i niejako na własnej skórze doświadczył kilku „nielogicznych, a jednak trudnych do przecenienia dodatkowych kroków”. Tylko motocykle, które pomyślnie przejdą drobiazgową kontrolę jakości, są certyfikowane jako gotowe do dostawy, a następnie trafiają do klientów na całym świecie. Kunsztowni rzemieślnicy z naszych zakładów produkcyjnych z dumą deklarują, że dostarczanie naszym klientom możliwie jak najlepszego produktu jest rdzeniem, podstawą wszystkiego, co robią i jestem pewien, że ich wysiłki zostaną zauważone i docenione.
Maiko Kawai